donderdag 23 april 2009

Martin Bril en de kunst van het kijken


Foto roel1943

Martin Bril is dood. De eerste schrijver van wie ik de cursiefjes helemaal uitlas. De vaste waarde in de rechterbovenhoek toen ik nog in Leiden was. Groot voorbeeld voor kleine sam. De kunst van Brils' kijken wordt toegelicht in een oud interview in De Volkskrant (28/09/01).

Volgens hem kijkt hij niet anders dan anderen. Ziet hij ook niet meer dan anderen. Hij heeft zich alleen getraind in het waarnemen van de goede details omdat ze zo belangrijk zijn bij het neerzetten van mensen, de personages in zijn miniaturen. ‘Het zegt iets over iemand als hij een pinkring draagt. Ik zal altijd vermelden dat hij een pinkring droeg, met name als het een gouden is. Ik zal er alleen nooit bij zetten wát het betekent een pinkring te dragen. Omdat het typisch een suggestief detail is waarvan het mooi is dat in het midden te laten. Maar iedereen denkt er iets bij - als je het opschrijft.’

Meer over Brils leven en pen in 'Postuum: De oppervlakte was diep genoeg'.

2 opmerkingen:

  1. Dit stukje tekst en de link naar de volkskrant heeft me aangezet om een boek van Martin Bril te lenen :)
    Die man produceerde heerlijke stukken tekst, volledig mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn oogkriebels! Daar dient een blog een beetje voor, he. Het openen van uw eigen ogen delen met de rest. x

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
werk van Sam Verhaert is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 2.0 België licentie.