zaterdag 21 maart 2009

Zeik ik mezelf ziek?


Foto pdvos

Is er een dokter in de zaal? Ik heb een probleem, dat wel eens medisch van aard kan zijn. Een tiental mensen weten ervan. Op café pols ik wel eens in het wilde weg ('ik ken iemand die...') maar vooralsnog ben ik geen gelijken of antwoorden tegengekomen. Dus probeer ik het maar via het bescheiden Sportpaleis aan lezers dat hier passeert.

Als ik het koud heb, moet ik plassen.* Neen wacht, als ik het koud heb, is dat omdat ik moet plassen. Chronologisch gezien moet ik dus eerst nodig, om het vervolgens echt ijskoud te krijgen. Daarna vraag ik me af waarom ik hier (of daar) sta te rillen, om vervolgens te beseffen dat mijn blaas stuiptrekt. Met de verlossende plas keert de warmte terug. Rugrillingen kruipen er de toiletmuren van op.

Is dat een ziekte? Slorpt een uitgezette blaas mijn lichaamswarmte misschien op? Is mijn gewater warmteregulerend of heb ik ergens een verdwaalde zenuw die het grappig vindt om die twee zaken gecombineerd door te seinen? Ben ik, met andere woorden, abnormaal? Zo ja: HELP!

* Het spreekt voor zich dat de omgevingstemperatuur aan de lage kant moet zijn om het koud te krijgen, pipi of geen pipi. In woestijngebieden en aan playas del sol is me dit nog niet overkomen. Al zoek ik daar natuurlijk minder frequent de wc op.

3 opmerkingen:

  1. Goh.
    Ik doe 'n gooitje:

    -->van dringend pipi moeten doen word je zenuwachtig

    ('t is een mentale en fysieke inspanning om je volle blaas in bedwang te houden)

    -->van zenuwachtig zijn krijg je rillingen

    (wanneer je echt zenuwachtig bent voor iets, dan zit je toch ook in elkaar gedoken en verkrampt te rillen, alsof je het koud hebt, ook al zweet je je te pletter)

    Misschien heb je de ziekte van Te Weinig Pipi Doen en Teveel Vragen Stellen Daarover? Da's een ziekte die vooral 3- tot 5-jarigen treft, maar is ook al opgemerkt onder volwassenen. Voorgeschreven medicatie bestaat meestal uit een pipi-chronometer om het polsje en een mobiel plaspotje. Volwassenen wordt ook wel eens zwaffel-kuur voorgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel, het is omgekeerd.
    In een koude omgeving zorgt ons autonoom zenuwestelsel ervoor dat best wat dingen gaan krimpen. Je blaas wordt kleiner. Zo ook je blaaswand. Zou komt er meer druk op je pipi en staat ook je kringspier daar onder druk, waardoor je het gevoel hebt dat je moet plassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend, Nimsa! Bedankt voor de uitleg!
    HR

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
werk van Sam Verhaert is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 2.0 België licentie.