maandag 9 maart 2009

Opgepakt aan de grens


Foto f-sosa

No es no.’ Aldus een snor aan de grens. ‘Buitenlanders mogen niet aan politieke activiteiten deelnemen in El Salvador. Terug naar Guatemala met jullie bus.’ Een snor van weinig woorden.

Acht uur rijden in een busje met twaalf Guatemalteken om van een zenuwachtige grenswacht te horen dat je het land, aan de vooravond van een historische verkiezing, niet binnen mag? We zijn nochtans officieel uitgenodigd in San Isidro, El Salvador. Niet om aan politiek te doen, wel om over de goudmijn in het Westen van Guatemala te komen vertellen aan boeren in dezelfde schuit.

Plan B. Andere grenspost. Mijn Zapatista T-shirt en het Ché-petje van mijn collega worden ingewisseld voor een minder revolutionaire plunje. Ik overweeg de cowboyhoed van een boer die naast me zit maar dat is vast even verdacht.

Een vrouwelijke snor deze keer. Waar we heen gaan?
- Naar het strand.
- Welk strand?
- El Zonte. (In koor, want dat hadden we gerepeteerd.)
- Zijn jullie daar uitgenodigd?
- Neen... ja. Neen! (Dat hadden we niet gerepeteerd.)
- Veel plezier.

Vijftien minuten op Salvadoraanse bodem later: politiecontrole. De smeris werpt een blik op mijn paspoort, klikt triomfantelijk zijn gsm open: ‘Ik heb ze te pakken, maat.’ Gerepatrouilleerd, beboet en de grens over gezet. Plan C zal zondag van het FMLN moeten komen.

5 opmerkingen:

  1. wow! Opgepakt en de grans overgezet. Dat klinkt behoorlijk spectaculair. Gaan jullie nog proberen terug te komen? x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, nu denken we er over ons als herder met geiten te verkleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, Sam. Mocht je als geit gepakt worden, kan je altijd nog proberen een kostuum aan te trekken, een stretchlimo te huren en een paar moto's zodat je een chauffeur en 11 motards hebt... Je zet een pilotenbril op en kamt je haar in een reactionaire zijscheiding met de nodige brilliantine erin en je ziet er meteen een stuk rechtser uit. Bovendien blaf je tegen de motards en spuw je op de grond, je photoshopt een naamkaartje en copypaste daar een Chiquita-embleem in...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. (ik slaag er nooit in iets onder eigen naam te publiceren omdat ik mijn google-account vergeet)
    pieter

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
werk van Sam Verhaert is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 2.0 België licentie.