donderdag 18 februari 2010

Voor welke baan zal ik gaan?

“Schrijf een boek”, zegt mijn vader.
“Doe iets met terminale kindjes,” suggereert mijn moeder, “daar hebben ze altijd vrijwilligers nodig.”
“Het onderwijs, is dat niets voor jou?” vraagt een vriendin.
“Stop met zeuren man, geniet van je vrije tijd”, blowt een vriend.

Stel dat alles kan qua nieuwe carrière – neen wacht, schrap 'stel', anything goes – wat zou jij, die me van binnen en van buiten gelezen hebt, me dan aanraden? Wie moet ik beslist aanschrijven om straks geen muren stuk te lopen?

2 opmerkingen:

  1. Jan Martinus Stalmans18 februari 2010 om 19:58

    Yoho Ravende Hamster, wat denk je van een Hub stichten in Antwerpen ? http://the-hub.net Een omgeving waar je gerust een boek kan schrijven, projecten kan opzetten om terminale kindjes kansen te geven, en je kan er je verhaal kwijt, mensen opleiden, inspireren, luisteren,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te sterk je leven gelijkstellen aan je werk. Hak je werk ook in stukken: welke activiteiten brengt 't met zich mee? Denk eens aan welke soort jobactiviteiten je in het verleden goed deed én graag deed. Van welk soort werk droomde je, toen je effectief achter die bureau/computer/telefoon zat? Beeld jezelf echt in, terwijl je een job doet die je graag doet. Hoe sta je op, waar denk je aan, waar ben je mee bezig? Wil je per sé die droomjob, of wil je gewoon iets goed en fijn doen, en daarnaast in je leven vanalles onderhouden en organiseren dat je hart en hoofd je ingeven? En maak een onderscheid tussen wat je kunt doen, en wat je wilt doen. Komt dat overeen, des te beter. En als je dan toch voor iets serieus/voltijds/amai,ikbenmoemaarditiswatikwildoen wilt gaan, denk dan niet te klein. Denk groot, Sam. Enige geruststelling putten uit het feit dat 't niet écht uitmaakt wat je kiest, maar vooral dàt je kiest en (tijdelijk) focust. Focus is the soil for great satisfaction. Van zodra een helder beeld ontstaat van wat je wilt, komt 't ook sneller naar je toe.

    Dus ik denk: jij beslist.

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
werk van Sam Verhaert is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 2.0 België licentie.