maandag 6 oktober 2008

Stijgende koopkracht

De stem van het volk, gehoord op het nieuws van 12u:

“Ja, alles wordt duurder. De lonen, die gaan wel omhoog maar toch niet in vergelijking met de koopkracht.”

Dat is een mooie: "maar toch niet in vergelijking met de koopkracht."

Stond ze misschien onder een spandoek (MEER KOOPKRACHT NU!) waar haar oog op viel midden in haar zin? Had ze haar man die ochtend nog boven zijn gazet horen vloeken op de tanende koopkracht en dacht ze dat ze dat niet onvermeld kon laten? Of sleurde ze het woord er gewoon een beetje bij zoals iedereen doet op dit moment?

3 opmerkingen:

  1. is inderdaad een hele mooie - en ook mooi hoe jij die mevrouw (en een hele schare met haar) in haar blootje zet. heel voorzichtig weliswaar, maar onverbiddelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap het al die gillende mensen voor de "koopkracht" ook niet meer. Oké, Vlaanderen is duur (zeker vergeleken met de NL supermarkten...was me dat even slikken toen ik terugkwam), maar we krijgen toch ook mooi betaald? Zijn er ergens redelijk objectieve statistieken om deze roep om "koopkracht" te funderen? En wat kan of moet een regering doen aan koopkracht? Ik stel mij dan vooral de vraag of de winstmarges van de supermarkten gegrond zijn, en daar heeft de regering weinig controle over. Dus misschien staan we allemaal te gillen aan de verkeerde deur. Zou die mevrouw er meer van begrijpen dan ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor ons yuppies inderdaad misschien geen reëel probleem maar toch veel gezwets en geklaag, maar voor de vele mensen die nog onder de armoedegrens leven wel het verschil of ze op het eind van de maand nog eten kunnen kopen...

    BeantwoordenVerwijderen

 
Creative Commons License
werk van Sam Verhaert is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Geen Afgeleide werken 2.0 België licentie.